maanantai 14. toukokuuta 2018

Aito PDF-editointi suurkuvatuotannossa

Kirjoittaja: Juha Tarvainen/Seri-Deco Oy

Viime syksyn kirjoituksessa keskityin värihallintaan ja samalla ennakoin tulevien vuosien aikana väistämättä yleistyviä asioita, kuten viime hetken ammattimainen PDF-editointi, -laadunvarmistus ja -automaatio. Tässä kirjoituksessa luon lyhyen katsauksen PDF-editointiin suurkuvatuotannon kannalta. 

Suurkuvan PDF-editoinnissa on tapahtunut pari isoa muutosta kuluneen vuosikymmenen aikana. Vuoden 2009 alkupuolella PDF-editoinnissa tuli mahdolliseksi siirtyä graafisilla suunnitteluohjelmilla tehtävästä PDF-tiedostojen tuonnista PDF-tiedostojen avaamiseen (File: Import vs. File: Open). Perinteisen graafisen teollisuuden käyttämään Enfocus PitStop Professional -tuotteeseen tuli nimittäin huhtikuussa 2018 suurkuvan kannalta tuotehistorian hyödyllisin päivitys.

Varhainen lähtökohta PDF-editointiin suurkuvan ehdoilla


ONYXin vuonna 2009 esittelemä ja sittemmin lopetettu ONYX PredEdge Pro oli ensimmäisiä suurkuvatuotantoon suunnattuja PDF-editoreita, joka oli saatavilla monen käyttäjän verkkolisenssinä töiden esivalmisteluun ja niiden lähettämiseen suoraan RIP-ohjelmaan.

Käytännön tasolla PredEdgellä saattoi tehdä luotettavasti viime hetken tiedostokorjauksia tuotantoa varten, jotka olivat joko mahdottomia tai vaikeita toteuttaa esim. Adobe Illustratorilla. Muutokset pystyi tekemään rikkomatta asiakkaan suunnittelemaa tiedostoa valokuvien, fonttien tai vaativien elementtien kuten läpinäkyvyyden osalta. Lisäksi siinä oli suurkuvatuotannon viimeistelyyn kehitettyjä työkaluja kuten muotoonleikkauspolun tai valkoisen värin luomiseen ja purjerengasmerkkien lisäämiseen.

Nykyisin tämän pioneerituotteen tilalle on noussut Enfocus PitStop Pro, joka on usein käytössä myös yhdessä jonkin tasolaitteille kehitetyn työnkulkuohjelman kanssa.

Kolme eri työnkulkua PDF-editointiin


Käytännössä jokainen tuotantotalo joutuu muokkaamaan jossain tilanteessa asiakkaan aineistoa esimerkiksi lisäämällä muotoonleikkauspolkuja tai muokkaamalla sivukokoa displaytelineen mekanismia varten.

Aikataulun tai käytännön sanelema aineistomuokkaus on usein ollut pakko tehdä jollakin graafisella suunnitteluohjelmalla. Nämä ohjelmat ovat erittäin hyviä siinä mihin ne on suunniteltu, mutta niitä ei ole tarkoitettu valmiin ja tallennetun PDF-tiedoston muokkaamiseen. Joskus PDF-tiedoston tuonti graafiseen suunnitteluohjelmaan onnistuu, mutta hyvin usein se toteutuu vain osittain ja tuonti päättyy virheilmoitukseen.

Moni asia voi mennä pieleen, mikäli PDF-tiedosto avataan graafisessa suunnitteluohjelmassa.

Kaikkein perinteisin ja luotettavin työkalu tähän tarkoitukseen on ollut työasemapohjainen Enfocus PitStop-editori tai jokin saman tasoinen tuote (kuten lisensoituun PitStop PDF Libraryyn perustuva ratkaisu). Perinteinen graafinen teollisuus on tukeutunut Enfocuksen tuotteeseen sekä aikakaus- että sanomalehtituotannossa jo 1990-luvulta alkaen. Viime vuosina ja viimeistään 2018 huhtikuun päivityksen myötä PitStop onkin ottanut merkittäviä askeleita lähemmäksi suurkuvaa-alaa.

Kolmas tapa muokata PDF-tiedostoja ja valvoa niiden laatua muistuttaa paljon edellistä, mutta lähtökohdissa on joitakin eroja. Muokkaus tapahtuu automaattisesti ja palvelinpohjaisesti Enfocus PitStop Serverin ns. valvotun kansion kautta. Tämä palvelinpohjainen tuote voi olla tarpeellinen, mikäli viikossa tai kuukaudessa käsiteltävien PDF-tiedostojen määrä on liian suuri tiedosto kerrallaan PitStop Pro:n työasemaversiossa manuaalisesti avattavaksi. Lisäksi tällainen palvelin voidaan kytkeä osaksi koko työnkulun automaatiota, jolloin kyseessä ei ole enää pelkästään PDF laadunvalvonta. Tästä aiheesta voit lukea lisää vuoden 2016 blogista ”Työnkulku on ollut kasvava trendi”.


PDF:n käsittelyyn käytetty palvelin voidaan tarvittaessa kytkeä osaksi laajempaa kokonaisen työnkulun automaatiota.

Miksi siis käyttää aitoa PDF-editoria? Eikö riitä, että nämä asiat hoidetaan Corel DRAWssa tai Adobe Illustratorissa?

Joskus se voi riittää, esimerkiksi jos lähdeaineisto ei ole kovin vaativa. Mutta mikäli halutaan varmistaa, että asiakkaan suunnitteleman PDF-tiedoston fontit, läpinäkyvyydet tai värimaailma eivät rikkoudu tuotantovalmistelussa, aito PDF-editori on paras valinta saada mielenrauha, kustannussäästöjä ja tyytyväisiä asiakkaita.

Uusin PitStop Pro-versio on luonteva työkalu suurkuvatuotannolle


Enfocus PitStop Pro:n uusimpia ominaisuuksia ovat mm. Pantone-värien entistä laajempi hallinta, parannettu rajaustoiminto sekä mahdollisuus luoda viivakoodeja. Siinä on myös entistä visuaalisempi tapa luoda PDF-tiedostojen korjaus- ja/tai tarkistusrutiineja robotiikan avulla manuaalisen editoinnin rinnalle. Ehkä kaikkein oleellisin uutuus suurkuvatuotantoon on kuitenkin vektorityökalut leikkauspolkujen ja valkoisen värin luomiseen. 

PitStopin ydinalueita ovat olleet jo vuosia kaksi asiaa: manuaalinen, luotettava tiedostojen tarkistus ja korjaus sekä automaattirutiinit, jotka tekevät työnsä hiukan samaan tapaan kuin Microsoft Officen makrot tai Adobe CC:n Actionit. Lisäksi Seri-Decon toimittamiin PitStop Pro -pakettiin on sisältynyt jo tovin veloitukseton automaattirutiinien kokoelma (SD Wide and Superwide Format RIP Kit). Tätä SD RIP Kittiä kehitetään edelleen sitä mukaan kuin uusia toiveita tuotteen käyttäjiltä ilmenee ja kun PitStopista julkaistaan uusia versioita. Tällä hetkellä sen avulla voi helpottaa suomalaisen suurkuvatalon kohtaamia yleisiä toimenpiteitä kuten Microsoft Officella tehtyjen PDF-tiedostojen korjaaminen paremmin suurkuva-RIPeille sopiviksi tai toteuttaa muu vastaava tiedostovakiointi.

PitStop -plugin isäntäohjelmana toimii mahdollisimman uusi Abobe Acrobat Professional (DC). PDF-editori on järkevintä hankkia tilauspohjaisena, jolloin sen käytöstä maksetaan vuosimaksua. Näin päiväkohtainen käyttökustannus on niin pieni, että yksi helpotettu toimenpide, estetty pullonkaula tai epäonnistunut tuotanto kuittaa helposti ohjelmiston käyttökustannukset.

Lisäksi editori on sekä PC- että MAC-yhteensopiva. Näin ollen se sopiikin erinomaisesti niin PrePress-osastolle ja graafikoille kuin tuotannon APPE-RIP ja PS-RIP -ohjelmistojen kylkeen (Caldera ja ONYX Thrive sekä Roland VersaWorks ja Wasatch SoftRIP).

Enfocus PitStop Pro 2018 -version uutuuksia ovat mm. vektorityökalut, joita voidaan käyttää epäsäännöllisen muotoisen muotoonleikkauspolun tai valkoisen värin alueen luomiseen suoraan PDF-editorissa ennen RIP-ohjelmaan lähettämistä.

PitStop Pro:n aiemmatkin versiot ovat tarjonneet paljon hyviä mahdollisuuksia suurkuvatuotannossa hyödynnettäväksi.


PDF-editointi voi siis olla mitä tahansa alkaen graafisilla ohjelmilla tehtävillä rajallisilla muutoksilla aina palvelinpohjaiseen automaattiseen PDF-tiedostojen käsittelyyn. Mikäli haluat työskennellä entistäkin mielekkäämmin, suosittelemme tutustumaan aitoon PDF-editointiin ja ottamaan sen luontevaksi osaksi päivittäistä suurkuvan PDF-työnkulkua - ja ehkä tulevaisuudessa osaksi todellista automaatiota.

Jäitkö miettimään jotakin asiaa tai lausetta tässä kirjoituksessa?
Pyydä lisätietoja Seri-Decon teknisestä asiakaspalvelustamme puh. 010 841 8060.


Lisätietoa

  • https://www.enfocus.com/en/products/pitstop-pro/pitstop-pro-does-pdf-quality-control-better
  • https://www.enfocus.com/en/products/pitstop-pro/pitstop-pro-can-edit-just-about-anything-in-a-pdf
  • https://www.enfocus.com/en/solutions/large-format-printers
  • https://www.enfocus.com/en/blog/missing-in-pdf-have-you-seen-this-font
  • https://www.enfocus.com/en/blog/color-space-pitstop-a-perfect-match

Lähteet

  • http://bigpicture.net/article/onyx-launches-prepedge-pro-software (tai hakuehdolla: ”onyx prepedge bigpicture”)
  • https://pmlehti.fi/uutiset/ohjelmistot/nerokas-ohjelmisto-suurkuvien-tuotantoon/ (tai hakuehdolla: “seri-deco nerokas”)
  • https://www.linkedin.com/company/aurelon/ (tai hakuehdolla: ”aurelon linkedin”)
  • https://www.enfocus.com/en/blog/thinking-outside-the-page-box-a-guide-to-pdf-page-boxes (tai hakuehdolla: “pitstop page boxes”)
  • https://www.enfocus.com/en/products/pitstop-library-sdk (tai hakuehdolla: “pitstop library”)
  • https://www.enfocus.com/en/products/pitstop-pro/new-in-pitstop-pro-2018 (tai hakuehdolla: “pitstop what’s new”)



Blogikirjoittaja 

Juha Tarvainen
Seri-Deco Oy 




Juha Tarvainen on tekninen asiantuntija Seri-Decolla. Juhalla on yli 25 vuoden kokemus kouluttamisesta ja yli 20 vuoden kokemus suurkuvaympäristöistä. Hän on erikoistunut tuotannolliseen työnkulkuun ja värihallintaan. Puh. 010 841 8065 / juha.tarvainen@seri-deco.fi



Seri-Deco on vuonna 1977 perustettu kuvallisen viestinnän laitteiden, materiaalien ja tarvikkeiden maahantuoja. Tarjoamme ratkaisuja digitointiin, kuvan tai merkkauksen tuotantoon erilaisille pinnoille sekä tuotteiden viimeistelyyn ja esillepanoon Suomen ja Viron markkinoille. Palveluksessamme työskentelevät 42 ammattilaista varmistavat sujuvan logistiikan lisäksi ammattitaitoisen asiakaspalvelun sekä toimivat tuki‐ ja huoltopalvelut. Seri-Decon pääkonttori ja varastot sijaitsevat Tuusulassa. Tytäryhtiö toimii Vilnassa, Liettuassa.
www.seri-deco.fi  /   www.seri-deco.ee  /   www.seri-deco.lt