Kirjoittaja: Jussi Heinämäki/Seri-Deco Oy
En itse ole aktiivinen sosiaalisen median käyttäjä, mutta
siitä huolimatta sosiaalinen media merkityksen lisääntymistä ei ole voinut olla
huomaamatta. Some saa isoja ihmisjoukkoja mukaan erilaisiin
hulluihin tempauksiin ja ilmiöitä syntyy ja kuolee (vai mitä mieltä olette tästä? 16-vuotiaalla pojalla yli 80 000 fanityttöä). Poliitikko ilman facebook-tiliä alkaa olla entinen poliitikko ja
ulkomaankauppaministerin Twitter tykityksen tempo on suorastaan
henkeäsalpaavaa. Edellä mainittujen lisäksi myös kaupalliset toimijat ovat
löytäneet sosiaalisen median ja sitä hyödynnetään useissa tapauksissa
ihailtavan hienosti.
Facebookit, twitterit, linkedinit ja instagrammit ovat tunnetuimmat
ja tuoreimmat palvelut sosiaalisen median saralla, mutta kyllä vanhempikin
pärjää. Tätä kirjoitusta varten googlasin tietoja blogeista ja selvisi, että
keksintönä se on edellisiä huomattavasti vanhempi ja että niiden historia alkaa
1990 –luvun alkupuolelta (Wikikirjasto - viisautta blogin käyttöön). Nykyisin tämä vanha keksintö Internetin alkuajoilta on saanut uuden
viitekehyksen sosiaalisesta mediasta ja on edelleen elinvoimainen tekniikka
viestintään.
Seri-Deco somessa
Omassa sosiaalisen median strategiassa olemme valinneet käytettäväksemme
kaksi työkalua, Twitterin ja blogin. Näille valinnoille on perusteensa. Twitter
sopii mielestämme parhaiten nopeaan uutisten välitykseen (seuraa meitä Twitterissä!). Blogi
taas tarjoaa mahdollisuuden keskustella hieman hitaammalla tempolla, jolloin
kirjoitukset ovat mietitympiä ja niiden kirjoittamiseen on käytetty enemmän
aikaa ja vaivaa.
Tämä mahdollisuus miellyttää minua, sillä laatu korvaa kirjoituksissa määrän. Vähemmän, mutta parempaa sisältöä siis! Suosituimman some-palvelun Facebookin hylkäsimme, koska koimme sen soveltuvan paremmin kuluttajamarkkinoille ja ei-ammatilliseen viestintään.
Tämä mahdollisuus miellyttää minua, sillä laatu korvaa kirjoituksissa määrän. Vähemmän, mutta parempaa sisältöä siis! Suosituimman some-palvelun Facebookin hylkäsimme, koska koimme sen soveltuvan paremmin kuluttajamarkkinoille ja ei-ammatilliseen viestintään.
Niin ja sitten takaisin alkuperäiseen kysymykseen: Miksi Seri-Deco bloggaa? Lyhyesti vastaten: Koska loistava asiakaskohtaaminen ja hyvä bisnes ovat tavoitteitamme. Ja nykyisessä ja erityisesti tulevassa maailmassa tämä edellyttää erilaisten kanavien, myös sosiaalisen median, hyödyntämistä.
Tässä blogissa ääneen pääsevät siis seridecolaiset, jotka kaikki ovat oman alansa huippuasiantuntijoita. Lukemalla blogia löydät itsellesi varmasti jotakin hyödyllistä, kenties myös jotain hauskaa ja ehkäpä aiheen, josta et ole samaa mieltä kirjoittajan kanssa. Toivon, että silloin intoudut kommentoimaan kirjoitusta, jolloin pääsemme asian ytimeen, vuorovaikutukseen!
Jussi Heinämäki
Toimitusjohtaja
Seri-Deco Oy