Kirjoittaja: Juha Tarvainen/Seri-Deco Oy
Suurkuvatuotannossa värihallinta on vaiheittain vakiinnuttanut oman
paikkansa laadun ja ennakoitavuuden varmistamisessa puhuttaessa tulostusjäljen
optimoinnista erilaisille materiaaleille. Viimeaikaiset kehitysvaiheet ovat
mahdollistaneet sen, että yhä useampi suurkuvatuotannon ammattilainen voisi
hyötyä tarvittaessa tuotannon väriharmonisoinnista.
Agfa Anapurna UV-tuotanto |
Valokuvatulostajat
Yhdessä tai useammassa toimipisteessä toimivan suurkuvatuotantotalon, jolla on lähes yksinomaan vesipohjaisia pigmenttiväritulostimia, kannattaa jatkaa tuotannon värihallintaa samalla lailla kuin on mahdollisesti toteuttanut viimeiset viisi vuotta (maksimaaliseen väritoistoalueeseen perustuvat RGB- tai CMYK-tulostusprofiilit). Varsinkin jos näitä tulostimia käytetään lähinnä ammattivalokuva- tai taidetulostukseen. Etuna on silloin kunkin eri tulostusmateriaalin täyden potentiaalin hyödyntäminen, mikä on hyödyllistä mm. tulostettaessa muoti- ja kosmetiikkamaailmaan liittyviä kuvia.
Eri väritekniikoiden käyttäjät
Toisaalta suuri osa tuotantotaloista käyttää enimmäkseen pinnoittamattomia materiaaleja ja useita eri värijärjestelmiä (liuotinpohjaiset, UV-kuivattavat värit ja HP Latex-värit). Nämä tuotantotalot hyötyvät parhaiten väriharmonisoinnin periaatteista.
Bonuksena väriharmonisointi tuo mahdollisimman neutraalin
harmaasävytoiston niin sisä- kuin ulkovalaistusolosuhteissa. Lisäksi voidaan
saavuttaa kohtuullinen väriharmonia asiakkaan samalle tiedostolle joka on
kenties jo olemassa offset- tai digipainotuotteena. Tämä ei luonnollisesti ole
kuitenkaan sama asia kuin suurkuvalle optimoitujen varsinaisten
väripalvelinteknologioiden käyttäminen (kuten GMG ColorServer LFP tai
väripalvelinosuuden käyttäminen GMG ProductionSuite -ohjelmistosta), mutta on
samalla paljon useampien käyttäjien ulottuvilla.
Värihallinnan kulmakivi on kalibroitu hyvälaatuinen näyttö
Vaikka näytön kalibrointi ei ole RIP-työasemassa samaan tapaan pakollista kuin Adobe Photoshop-työasemassa, se voi silti auttaa tulostusoperaattoria arvioimaan tulostusaineistoa paremmin jo ennen tulostusta. Jos taas tuotantotalolla on oma PrePress-osasto tai –henkilöstöä, tilanne muistuttaa suunnittelijoiden eli tuotantotalon asiakkaiden tai mainostoimistojen tilannetta. Tällöin on tarve arvioida luotettavasti näytöllä värejä, samalla kun kuvalle tehdään värikorjauksia ja muita toimenpiteitä.
Mikäli koko kuvankäsittelyketju on
tuotantotalon omassa hallinnassa, yksi hyvä vaihtoehto kuvan
arkistointiformaatiksi on eciRGB v2 ICCv4. Tästä formaatista saadaan
helposti tuotettua tarpeellisia muunnoksia erilaisiin tuotantotarpeisiin sekä
netin että printin puolelle.
Värinäytön kalibrointi on tarpeellinen myös tuotantotaloissa,
joissa ei tehdä varsinaisia värikorjauksia, mutta tuotannossa voi olla tarve
tehdä kuvalle kuvan luonteen huomioivia värimuunnoksia. Se
on tarpeen myös kun halutaan tarkastella miten kuva tulee käyttäytymään jossain
prosessissa.
Ohessa on esimerkki Photoshopin poikkeuksellisista
väriasetuksista. Esimerkkitapauksessa toteutetaan vedostus.
Huom. tämä asetus ei sovellu esim. valokuvaajien normaalitarpeisiin.
Huom. tämä asetus ei sovellu esim. valokuvaajien normaalitarpeisiin.
Tarkoituksenmukaisilla, mutta
poikkeuksellisilla asetuksilla voi Photoshopissa ennakoida tuotantotalon
prosesseja.
Profiilihuoltamisen ja profiloinnin työkalut
Suurkuvalaitteissa on käytetty ICC-pohjaista eli materiaalikohtaisia tulostusprofiileihin perustuvaa värihallintaa yli 10 vuotta. Koko tämän ajan on suositeltu tulostusprofiilien ajoittaista huoltamista värimittarilla eli spektrofotometrillä (kuten X-Rite i1 Pro tai vastaava). Profiilien huoltaminen on selvästi yksinkertaisempaa kuin varsinaisten profiilien tuottaminen ja se vie aikaa vain n. 10-20 min/tulostuslaatu. Kun huolto tehdään tärkeimmille tulostusmateriaaleille tai -laaduille esim. 2-3 kertaa vuodessa, saadaan kompensoitua helposti erilaiset tuotantotilaan liittyvät muuttujat. Tulostuslaatuun ja värisävyihin vaikuttavat nimittäin ilmankosteuden ja -lämpötilan muutokset vuodenajoittain tulostustilassa, tulostuspäiden kuluminen sekä lievät muutokset materiaalin pinnassa esimerkiksi tuotantoerittäin tai pitkän varastointiajan vuoksi. Tuotannon laatumuutoksia aiheuttavat myös vähäiset muutokset värikasetin pigmenteissä. Värimuutokseen voi vaikuttaa mm. pienet tuoteparannukset, saapumiserävaihtelut tai pigmentin sakkautuminen.
Profiilien huoltamiseen tarvitaan spektrofotometrin lisäksi RIP-ohjelman
apuria. Sama asian hoitaminen onnistuu kyllä manuaalisesti, mutta se on
nykyisillä RIPeillä aika harvinaista. Huoltamisesta käytetään eri nimityksiä
RIP-ohjelmittain kuten Relinearize, Recalibrate jne. Kaikilla on kuitenkin
sama tarkoitus: oikaista fyysisessä maailmassa tapahtuvien muutosten vaikutus
tulostusjälkeen. Värimittaria voi tietyssä mielessä verrata ruuvimeisseliin tai
musiikki-instrumenttien virityksessä käytettäviin apuvälineisiin. Useimmat
huomaavat profiilien huoltotarpeen, kun harmaasävykuvat alkavat vähitellen
heittää totutusta laatutasosta.
Spektrofotometri on suurkuvatulostajan värihallinnan
perustyökalu
profiilien huoltamiseen ja myöhemmin
mahdolliseen profiilien tuottamiseen.
Mikäli haluaa siirtyä myös tuottamaan tulostusprofiileja itse, on se melko
yksinkertaista nykyaikaisilla RIP-ohjelmilla tai profilointimoduuleilla. Itse
tuotetun profiilin tekeminen vie keskimäärin yhden tunnin/tuotantolaatu. Tähän
tarvitaan em. värimittarin lisäksi nykypäivänä suhteellisen edullinen
profilointimoduuli eli profiilin laskentaohjelma sekä vajaan työpäivän
mittainen työpajakoulutus omissa tuotantotiloissa.
Tuottamalla itse omat profiilit voi vaikuttaa siihen mihin
tuotantotarkoitukseen profiilit optimoidaan. Eli profiili voidaan määritellä
asetuksin, joissa materiaalista otetaan kaikki irti (kuten artikkelin alussa
mainituissa ammattivalokuva- ja taidetulostus tapauksissa). Tai profiileilla
voidaan tavoitella väriharmoniaa ja vakaata harmaasävytoistoa, jolloin tuloste
näyttää samanlaiselta valaistusolosuhteista huolimatta. Tämän lisäksi voidaan
tuottaa profiileja, joiden tuotantotarkoitus on itselle tai asiakkaalle
räätälöity (poikkeuksellisen laadukas tai nopea tuotantovauhti johonkin
kohteeseen).
Jos tuotetaan suuria pinta-aloja, omavarainen profilointi tuo helposti noin
15 – 20 % säästöt värikustannuksissa laadun pysyessä edelleen samana tai usein
jopa parantaen laatua (verrattuna ns. yleis- tai ilmaisprofiilien käyttöön).
APPE- RIPit edelläkävijöitä profiloinnin helppoudessa
Aiemmassa blogi-kirjoituksessani "Työnkulku on kasvava trendi" oli johdanto suurkuva-RIPeissä yleistyneeseen Adoben APPE-lisenssin sisällyttämiseen. Nämä samat RIPit ovat otollisia alustoja omavaraiseen profilointiin niissä olevien havainnollisten profilointimoduulien ansiosta.
Syksyllä blogikirjoituksessani tulen käsittelemään parin esimerkin
avulla profiloinnin työnkulun periaatetta APPE-RIPeissä (mm. Caldera, ONYX
Thrive ja EFI Fiery XF Production) avartaen samalla ns. Full
Gamut -profiloinnin (täysi värintoistoalue) ja Fogra PSD-tyyppisen
(väriharmoninen, mahdollisesti rajoitettu värintoistoalue) profiloinnin eroja.
Syksyn kirjoituksessa tulen selventämään myös tarkemmin oheisen kuvan sisältöä
eli mitä profilointi pääpiirteissään tarkoittaa suurkuvalle molemmissa APPE-RIP
- tapauksissa.
Kun tulostuslaatu on valittu tuotantotarkoituksen mukaan, profiloinnissa
on neljä toisiaan seuraavaa ja täydentävää vaihetta.
Suurkuvaan Fogra –standardi
Fogra on saksalainen graafisen alan tutkimusyhdistys (Forschungsgesellschaft Druck e.V./Fogra Graphic Technology Research Association). Organisaatio on tällä vuosikymmenellä pohdiskellut suurkuvatuotannon vakiointia painoalan periaatteita noudattaen, soveltuvin osin. Fogran Andreas Kraushaarin artikkeli vuoden 2010 lopulla ennakoi jo tämän hetkistä vaihetta. Todellisuudessa työryhmien työ on vielä hiukan kesken. Ajatukset kulminoituivat vuonna 2010 siihen, että suurkuvatuotannon luonne ei salli samanlaista vakiointia kuin offset-tuotanto. Näin ollen tutkimus on painottunut enemmän käyttökohdepohjaisiin suuntaviivoihin.
Kantavana periaatteena on soveltaa painoalalta tuttuja menetelmiä
suurkuvaan, mutta ei kuitenkaan liian jäykästi tai teknisesti.
HP Latex ekologinen sisustustuotanto | (Karim Rashid) |
Käsikirjassa on myös ehdotuksia aineiston vastaanottamiseen, koska tällä hetkellä asiakkaiden lähettämät tiedostot voivat olla laadultaan ja määrittelyiltään melko kirjavia. Yhdenmukaistamalla aineistoa joko ohjeistamalla asiakkaita suunnitteluohjelmien asetusten suhteen tai hoitamalla yhdenmukaistaminen tuotantotalon asianmukaisilla työkaluilla, päästään lähemmäksi tuotannon hallittua väriharmonisointia.
Mikä on Fogra-standardin potentiaali suurkuvalle?
Jos suurkokotuotannon ala ottaa mallia tuotannollisessa värihallinnassa graafisen teollisuuden jo kokeilemista ja jalostamista ratkaisuista, mitä sitä seuraa? Jos ajatellaan laadun optimointia, ennakoitavuuden lisääntymistä ja varsinkin väriharmoniaa, oletettavasti tuotanto tehostuu ja asiakkaat ovat entistä tyytyväisempiä. Lisäksi jos on valinnut väriharmonisoinnin joko ajattelutapaa muuttamalla (sekä tarvittaessa pienillä hankinnoilla) tai täysverisen väripalvelimen avulla, sillä voi olla todella kauaskantoisia vaikutuksia. Esimerkiksi vuonna 2014 tehtyä työtä voisi luottavaisesti verrata vuosia myöhemmin tehtyyn työhön vaikka suurkuvalaitteet tai -materiaalit olisivatkin muuttuneet sinä aikana.
Jos tuotannossa tavoitellaan kirkkaita vihreitä ja oranssin sävyjä laadukkaille
pinnoitetuille materiaaleille esimerkiksi 11-väritulostimilla, kannattaa
edelleen tehdä suoraviivaisia, maksimaaliseen väritoistoalueeseen perustuvia
RGB- tai CMYK-tulostusprofiileja (ammattivalokuvaus ja taidetulostaminen).
Jokainen tuotantotalo voi itse parhaiten arvioida tilanteensa ja tarpeensa. Jos
tuotantotalossa on runsaasti 4- tai 6-väritulostimia, kannattaisi ainakin
harkita Fogran tutkimustyötä ja miettiä soveltuisiko se osaksi omaa tuotantoa.
Väriharmonisoinnin bonuksena voi päästää aika pitkälle eroon
suurkuvatuotannossa melko yleisesti ongelmaksi koetun harmaasävytoiston haasteista,
joita ilmenee eri tulostusprofiilien tai valaistusolosuhteiden välillä. Mikäli
väriharmoniaa tarvitaan eri tuotantolaatujen kesken, ehkä sitä kaivataan myös
harmaasävyjen suhteen.
Fogra PSD väriharmonia tulee oikeuksiinsa erityisesti haluttaessa
tulosteen värit yhteneväisiksi niin sisätiloissa kuin ulkona tarkastellessa. Harmaasävykuviin
kun ilmaantuu usein punertuvuutta sisätiloissa, mutta tämä sama tuote on edelleen
neutraalin harmaa ulkotiloissa. Tai harmaasävykuva tulosteessa on voi olla
neutraali sisätiloissa, mutta vihertävän harmaa ulkotiloissa. Nämä haasteet
voidaan voittaa Fogra PSD periaatteiden avulla.
Edes väriharmonisuuteen pyrkivä tuotanto ei tietenkään voi kumota
fyysikan lakeja. Valkoinen tulostusmateriaali tulee aina olemaan eri asia kuin
pohjasävyltään kellertävä tai sinertävä tulostusmateriaali. Eikä mattapintainen
materiaali ei ole sama asia kuin kiiltävä materiaali. Kysymys onkin siitä, että
väripoikkeamat minimoidaan niin pieneksi kuin mahdollista. Näin erilaisten
suurkuvatekniikoiden avulla voidaan tuottaa kuvia, joissa on värimaailman
suhteen selvä keskinäinen sukulaisuussuhde.
Lisätietoa
- http://www.eci.org/en/colourstandards/workingcolorspaces(tai hakuehdolla "eci.org eciRGB_v2")
- http://help.adobe.com/en_US/creativesuite/cs/using/WS6A727430-9717-42df-B578-C0AC705C54F0.html (tai hakuehdolla "creative suite color settings absolute")
- http://www.fogra.org/dokumente/upload/2e9e4_sd23_pso_for_digitalprint.pdf
- http://www.fogra.org/en/fogra-standardization/digital-printing-2-48/digital-printing-standardization.html (tai hakuehdolla ”process standard digital handbook”)
- http://www.caldera.com/product/options/easy-media/(tai hakuehdolla ”caldera icc”)
- http://www.onyxgfx.com/products/workflow/key-features/color/(tai hakuehdolla ”onyx color key feature”)
- http://w3.efi.com/fiery-wide-format/product-overview/~/media/Files/EFI/COM/Products/Marketing%20Materials/XFFieryXF45BrochureUSLR.pdf (tai hakuehdolla ”efi fiery brochure icc”)
Herättivätkö nämä ajatuksia yrityksesi toiminnan kehittämiseksi?
Ota yhteyttä Seri-Decoon. Kartoitamme yrityksesi tarpeet ja autamme löytämään sopivan ratkaisun. Lisäksi koulutamme sinut ja koko tuotantotiimisi ohjelmistojen ja laitteiden optimaaliseen käyttöön.
Juha Tarvainen
Seri-Deco Oy
Juha Tarvainen on tekninen asiantuntija
Seri-Decolla. Juhalla on yli 20 vuoden kokemus kouluttamisesta ja yli 15 vuoden
kokemus suurkuvaympäristöistä. Hän on erikoistunut tuotannolliseen työnkulkuun
ja värihallintaan. Lisätietoa: juha.tarvainen@seri-deco.fi
Seri-Deco on vuonna 1977 perustettu kuvallisen viestinnän laitteiden, materiaalien ja tarvikkeiden maahantuoja. Tarjoamme ratkaisuja digitointiin, kuvan tai merkkauksen tuotantoon erilaisille pinnoille sekä tuotteiden viimeistelyyn ja esillepanoon. Palveluksessamme työskentelevät 42 ammattilaista varmistavat sujuvan logistiikan lisäksi ammattitaitoisen asiakaspalvelun sekä toimivat tuki‐ ja huoltopalvelut. Seri-Decon pääkonttori ja Suomen varastot sijaitsevat Tuusulassa. Tytäryhtiö toimii Vilnassa, Liettuassa.